"Fent, fent a tömbök. Déli fényben állnak.
Az én szívemben boldogok a tárgyak."

Nemes Nagy Ágnes: Tárgyak



2010. május 10., hétfő

Blokkolási tudnivalók

Néhányan kérdeztétek, s így egyszerűbbnek tűnik a válasz arra a kérdésre, mi is az a blokkolás, mit kell tenni mosás után a csipkekendővel, hogy a szélcsipke cakkos mintázata megmaradjon. Azt a módot írom le, ahogy én magam szoktam végezni ezt a folyamatot. Biztosan van ettől frappánsabb megoldás is, de lehet, hogy teljesen átlagos a mód, ahogy eljárok. Az interneten böngészve lehet találni további segítséget, útmutatót. Itt gyűjtöttem be én is a tapasztalataimat és az összegyűlt ismeretekből alakult ki ez a módszer:

1.       Első lépésként mosás után óvatosan kinyomkodom a vizet a kendőből. Csavarni, centrifugázni nem szoktam, mert ez komoly károsodásokat okozhat a fonalban. Ezután egy nagy méretű törölközőre terítem, majd óvatosan felcsavarom (mint a palacsintát) és ismételten finomam nyomkodom, annak érdekében, hogy amennyi víz csak tud távozzon belőle.

2.       Eztután kiterítem a kendő egy olyan felültre, amibe gombostűt lehet szurkálni. Ez lehet nagy felületű polifoam. A campingezéshez használt tekercs nem jó, mert sok esetben a mérete nem megfelelő, de túl könnyű és lemozdulhat a feszítés erejétől, vagy felpödrődhet, de a tapilap nevezetű babajáték (ami puzzle-hoz hasonlóan egybeépíthető), az nagyon megfelelő, ha kellő számú elem van belőle, mert így akkorára és olyan formájúra rakható, amilyenre éppen szükség van. Nekem leginkább a padlószőnyeg vált be. Erre terítem a nedvszívó réteget (lehet törölköző, de a polár takaró is nagyon megfelelő, mert jól szívja a vizet).  Majd kezdődhet a bökdösés maga.




3.       Rengeteg gombostűt készítek elő, majd a kendőt az elkészített terepre leterítve, először az egyik oldalsó csücskét rögzítem, vagyis odagombostűzöm a törölközővel borított padlószőnyegre. 



        Ezután a szemközti (bal oldalsó) csücskét óvatosan, de jól meghúzva, kifeszítve szintén rögzítem. 



        Harmadik pontként a közepét is odatűzöm, majd jöhet a harmadik, még szabadon lévő csücsök. Azt is meghúzom finoman, hogy megfeszüljön és ő is kap egy gombostűt. Így a kendő fő pontjai rögzítve lettek.







4.       Ekkor az egyik oldallal folytatom. Itt a függöny csipeszelésnél alkalmazott technikával tűzöm meg az oldalt, vagyis az oldalt szemmértékkel megfelezve kiválasztom a középső cakkot (ki is lehet számolni pontosan, hogy melyik a közepe, a tévedések elkerülése végett), rögzítem, majd a fennmaradó két közbülső oldalszakasszal ugyanígy járok el. Vagyis újból megfelezem, megtűzöm mindkét fél részt, ekkor már 4 szakaszom marad. Addig folytatom így, amíg minden cakkos csücsök rögzítésre kerül. Ha páros számú a csücskök száma, akkor a középső kettőt rögzítem ilyen módon.

5.       A 4. pontnál olvasható lépéseket megismétlem az ellentétes oldalon is, ezzel a blokkolás véget ért. Már csak azt kell megvárni, amíg megszárad és elkészült a mű.
       Segítségként beszámoztam a tűzés lépéseit. Az alábbi képekről leolvasható. A sorrend a fő pontok (három csúcs és az oldal felezők) kivételével tetszés szerint felcserélhető.





A gyapjú viszonylag hamar szárad, szellős helyen nyáron 1-2 óra alatt,  télen egy éjszaka szükséges hozzá.

Nincsenek megjegyzések: